Nacházíte se v sekci - ZJIŠŤUJE CENU SUROVIN, DLÁŽDĚNÍ A SOUVISEJÍCÍCH PRACÍ - PLÁNOVÁNÍ CEN A POPTÁVKA která obsahuje tyto články
Náš průzkum – Ceny zemních prací | Náš průzkum – Ceny písků a štěrků a podkladních vrstev | Náš průzkum – Ceny pokládky | Žulové kostky vs. betonová dlažba - srovnání cen (I) | Žulové kostky vs. betonová dlažba - srovnání cen (II) | Žulové kostky vs. betonová dlažba - srovnání cen (III) | Plánování, zjišťujeme cenu I – aneb proč správně zadat poptávku | Plánování, zjišťujeme cenu II – rozsah poptávky | Plánování, zjišťujeme cenu III – text poptávky | Zbývající sekce Plánování dlažby | Plánování spodní stavby | Plánování žulová dlažba | Plánování zámková dlažba | Realizace admin | Realizace spodní stavba | Realizace žulové kostky | Realizace zámková dlažba | ![]() Žulové kostky vs. betonová dlažba – srovnání cen (II)
Tomuto článku předchází žulové kostky vs. betonová dlažba - srovnání cen I zde. Plánování naší hypotetické stavby je stejné jak v případě volby přírodních materiálů, tak u zámkové dlažby. Postupy výběru řešíme v samostatných sekcích a článcích, stejně jako cenové kalkulace jednotlivých kroků a materiálů potřebných k dokončení celého chodníku. Na tomto místě tedy srovnáváme pouze ceny dlažeb. Cena zemních prací je závislá na rozsahu plánovaného zatížení dlážděných ploch a bude v obou případech stejná. Cena štěrků pro podkladní vrstvy s jejich dopravou budou rovněž totožné pro oba použité druhy výrobků. Cena se začíná rozcházet v ceně za výrobek, práci a dopravu. Při kalkulaci a zadávání poptávek na dodávku pokládky se setkáme s nestejným způsobem vyčíslení ceny v nabídkách, protože celá stavba má mnoho kroků, které dodavatel buď poskytuje, nebo ne. A pokud je poskytuje, počítá je do ceny, nebo je uváděna samostatně. Je důležité nenechat se zmást zdánlivě výhodnou cenou. Touto problematikou se zabýváme samostatně. ODKAZ Srovnejme nyní činnosti v rámci plánované stavby v závislosti na použití našich dvou srovnávaných druzích materiálů. Manipulace s materiálem Manipulace s betonovou dlažbou vyžaduje větší opatrnost než v případě žulových kostek, kterou je možno přemísťovat pomocí malého čelního nakladače. Zámková dlažba se dodává na paletách a dlaždiči ji budou z místa, kde jsou palety složeny opatrně převážet. Položku manipulace každý dodavatel nacení jinak podle místa stavby a tedy prostoru pro vykládku, místa pro techniku a velikosti celkové plochy, počtu lidí atd. Tady je každá stavba jedinečná a je to rozhodně položka, do které se umí ztratit marže. Lze tedy s dodavatelem smlouvat. Práce Kladení zámkové dlažby je jednodušší, lze dělat i strojově. Rozdíl ceny za práci, myšleno pouze činnosti pokládky dlažby z betonu a dlažby žulové, je podle našich zkušeností dražší u žuly – především u mozaiku. Vycházeli jsme z výše komentovaných nabídek a připomínkovaných nabídek, které jsme měli možnost studovat. Pokládka zámkové dlažby se pohybuje od 140 do 200 Kč za m2. Ceny pokládky dlažeb ze žuly jsou u drobné dlažby od 250 do 360 Kč / m2a u mozaiku od 400 do 500 Kč / m2. Cenová škála za pokládku je rozmanitá. Nutno podotknout, že rozdíl v cenách není možný, pokud by šlo pouze o plat zaměstnance nebo živnostníka za práci. Do těchto cen jeden dodavatel započítá nějakou z činností s prací související a jiný tuto položku počítá samostatně, nebo jinde. A právě kombinace činností, které jeden dělá a druhý ne, brání v přesném srovnání. Touto problematikou se zabýváme samostatně. Některé dlaždičské firmy preferují pokládku zámkové dlažby. Fakt, který jsme již jednou psali. U nerozhodných zákazníků toho mohou docílit právě naceněním, kdy zákazník srovná 160 Kč za m2 zámkové dlažby + 180 Kč / m2 za pokládku zámkové dlažby proti 400 Kč za m2 drobné dlažby žulové + 300 Kč / m2 za pokládku drobné dlažby žulové. Zákazník si pochopitelně vybere lacinější, aniž by tušil, že to celé mohlo být jinak. Nebo, pokládka 6cm betonové zámkové kostky tvaru kost byla o 30 Kč na m2 lacinější než kladení 8cm betonové zámkové dlažby ve tvaru kost a to u stejného dodavatele. Přestože jsou ty tvary stejné, pouze trochu těžší. Zajímavé, že? V přepočtu to byl o 18% nárůst v ceně, přestože je pokládka obou druhů stejně pracná a stejně rychlá. Je nutné vzít v úvahu, že jakýkoliv řemeslník má praxi v tvorbě cen mnohem delší a bohatší, než vy jako malý investor, který staví jednou za život. Řemeslník vždy vydělá. Jde o to nenechat se okrást. Vibrování a zametání Vibrační deska pro úpravu betonové dlažby vyžaduje tzv. silonovou ochranu, proto se v této kategorii může cena nepatrně navýšit, pokud je třeba zapůjčit. Na žulovou naopak být nemusí, aby se nepoškrábala silonová ochrana. Má-li dlaždič vibrační desku půjčenou, tak silonová ochrana je položka na víc. Doprava O výši nákladnosti dopravy rozhoduje i přístup k místu stavby, možnost otočení velkých vozidel, nebo naopak nemožnost příjezdu vůbec, pronájmu pozemku jako zařízení staveniště budete používat. Žulové kostky se dopravují ve vacích, které je ale nutné složit rukou nebo VZV. Tyto vaky se však platí a zvyšují cenu cca o 150 Kč na tunu. Ale lze v tomto případě použít více dostupná a lacinější auta s plachtou. Většinou se ale žulové kostky vozí volně ložené a dopravce vám je na určené místo vyloží na kupu. Betonové zámkové dlažby se vždy vozí na paletách a musí se vyložit rukou, nebo VZV. Pronájem VZV v místě může dopravu prodražit. Velcí výrobci mají svá auta a nabízejí dopravu někdy i v ceně výrobku. Drobný dodavatel dlažby s prací si takové auto musí objednávat. Setkali jsme se s příplatkem za vyložení 85 Kč za paletu + 500 Kč za auto s rukou. To se zase pochopitelně projeví na ceně. Ceny produktů Dlažby ze žuly se vyrábí převážně ve dvou zavedených rozměrech – pro pochozí zatížení (mozaik 4/6) a pojezdové zatížení (dlažba drobná 8/11). Velká dlažba 15/17 je pro běžné použití předimenzovaná. Někteří výrobci žulových kostek vyrábí také 6/8. Dlažby betonové se vyrábí ve čtyřech tloušťkách podle plánovaného zatížení na 4 cm, 6 cm, 8 cm a 10 cm. Výrobní program některých výrobců pak končí u 8 cm. Naše hypotetická stavba představuje 100 m2 chodníku a 100 m2 pojezdu pro auta. Chodníky Kostka žulová (mozaik) se pohybuje v cenové hladině od 256 do 400 Kč za m2 bez DPH (307–480 včetně DPH). Průměrná cena je pak 315 Kč / m2 (378 Kč včetně DPH), a to napříč celým barevným spektrem dostupným v ČR. Vysoké ceny jsou za barevné žuly, např. červenohnědou, která je u nás jediná, a některé jiné jedinečné suroviny. Betonové zámkové dlažby vhodné na pochozí plochy (o síle 6 cm) jsou od 130 Kč / m2 (155 Kč včetně DPH) u tvaru kost v betonové barvě, přes 260 Kč / m2 bez DPH (312 včetně DPH) kost v barvě až k tvarům napodobujícím kostky v cenách 500 Kč / m2 a více (600 včetně DPH) v jedné ze tří dostupných barev. Pojezd pro auta Drobná žulová dlažební kostka se pohybuje v cenách od 330 do 700 Kč za m2 bez DPH (396–840 včetně DPH). Průměrná cena je 430 Kč / m2 (516 včetně DPH) napříč celým barevným spektrem. Porovnání betonových zámkových dlažeb na pojezdovou nosnost je složitější, protože míra zatížení se často podhodnocuje (na plochu se zatížením do 3,5 tuny mohou dodavatelé nacenit také variantu o síle 6–8cm, přestože vyžadováno je 8 cm). Cena betonové zámkové dlažby o výšce 8 cm se pohybuje od 180 Kč / m2 až k 269 Kč / m2 bez DPH (216–355 Kč včetně DPH), typ kost, barva beton pak přes 330 Kč / m2 (396 Kč s DPH), kost v barvě až k 700 Kč/m2 (840 Kč s DPH) v dostupných barevných variacích. Ostatní barevné a tvarové variace cenu dále ovlivňují, přičemž základ se pak pohybuje kolem 320 Kč/m2 (384 Kč s DPH). Cena betonové dlažby o výšce 10cm je od 250 Kč / m2 (300 Kč s DPH), a to barva beton, tvar kost. Glosa na závěr druhé části našeho seriálu Budeme-li povrch zatěžovat pouze autem o hmotnosti do 3,5 tuny, nic se nestane. Nicméně během životnosti dlažby se mohou vyskytnout nenadálé události, jako např. stěhování nadměrných nákladů, tedy situace, kdy je zátěž větší, než se kterou se nyní počítá. Nadměrná zátěž pak může zapříčinit vznik kolejí, které se působením vody ještě více prohloubí. Do hry vstupuje také působení soli. Mechanické namáhání způsobuje destrukci okrajů a dlouhodobá vlhkost obnovuje proces v betonu, což způsobuje vznik těžko opravitelných map na povrchu. Doporučení tedy zní použít na plochy více namáhané beton vyšší než 10 cm nebo uzpůsobit podklad. |
|