Nacházíte se v sekci - PLÁNOVÁNÍ ŽULOVÁ KOSTKA - která obsahuje tyto články
Jakou žulovou dlažbu zvolit... | Způsoby pokládky žulové dlažby... | Doprava žulových kostek... | Dláždíme žulovými...| Přepočty a spáry | Žulové kostky – technické specifikace | Barvy žulových kostek | Vzory žulových kostek | Zbývající sekce Plánování dlažby | Plánování spodní stavby | Plánování zámková dlažba | Plánování cen | Dobré vědět | Realizace admin | Realizace spodní stavba | Realizace žulové kostky | Realizace zámková dlažba | ![]() Dláždíme žulovými kostkami: Jak předcházet rizikům při koupi
Smyslem příspěvků na toto téma není odradit od nákupu, ale připravit na hladký průběh nákupu tohoto přírodního materiálu. I v případě, že jste se rozhodli pro stavbu na klíč, je dobré o procesech a případných potížích vědět. Pokud budete vybírat z nabídky žulových kostek, doporučujeme osobně si je prohlédnout v provozovně. Už z hromady poznáte jaká je průměrná barva a průměrná kvalita. Bude-li mít výrobce více hromad podobného zboží (třída 1 – 2, více barev), přesně specifikujte, z které hromady vám výrobce zboží naloží. Vezměte si sebou více kusů vzorků a odsouhlaste si je s oprávněnou osobou. Dbejte na to, že vždy jednáte s oprávněnou osobou (i když zboží objednáváte telefonicky). Shodněte se na rozměrech zboží, množství, barvě a platebních podmínkách. Požadujte vážní lístek nebo jiný druh prokázání kompletnosti dodávky a nezapomeňte se pokusit sjednat slevy, třeba za objednávku v zimních měsících, konfrontací s cenou jiného dodavatele nebo za platbu v hotovosti. Pokuste sjednat si známého dopravce nebo přijměte doporučení na dopravce od prodávajícího. Pokud možno nevolte dopravce, kterého nezná ani jedna strana. Vzhledem k tomu, že forma platby je v lomech hotovostní, je nutné vybavit řidiče financemi pro prodávajícího. I když je to dost nepravděpodobné, drobný neznámý dopravce může ujet buď s penězi, nebo se zbožím. Můžete také použít dopravce jako součást celé dodávky. Dodavatelé písků, štěrků nebo zemních prací mají vlastní auta. Porovnejte jejich cenu a např. cenu dopravce nabízeného dodavatelem. V případě, že si zboží nevyzvedáváte sami, dejte svému dopravci peníze na zaplacení, důkladně ho instruujte, jak má dodávka vypadat a poskytněte mu jeden ze vzorků pro srovnání. Dopravci protistrany zaplaťte až poté, co budete mít možnost si výrobek prohlédnout. Doporučujeme dodávku zkontrolovat ještě na korbě auta, porovnat se vzorkem a objednávkou. Nebudete-li spokojeni, můžete tak reklamaci začít řešit dříve, než se žulové kostky vyloží. Nenechávejte si zboží dodávat večer, na noc nebo v pátek večer. Budou-li problémy s tím, co dopravce přivezl, nemusíte se už nikoho dovolat. Dopravce odjede s tím, že cestu uhradíte, pokud se prokáže, že vaše reklamace je neoprávněná. To ale nebude možné, protože zboží nebudete mít, pokud se nevyloží. Dopravce na řešení sporu nebude mít čas. Pokud se nikoho nedovoláte, nechte zboží vyložit, proveďte fotodokumentaci vyložení a zápis s řidičem o stavu dodávky. Začněte řešit reklamaci stejně jako v případě nákupu jiného zboží. Pokud je předmětem sporu kvalita, mějte na paměti, že zkušený dlaždič je schopen zadláždit téměř cokoliv. Výrobci s tím počítají a prokážete-li, že dodávka neodpovídá písemné objednávce nebo ústní dohodě, dostanete slevu. Bude-li mít ale prodávající již zaplaceno a nebude-li mít vaše dohoda písemnou podobu, octnete se v nevýhodné vyjednávací pozici. O tom, co je a co není kvalita žulových kostek, se dočtěte na jiném místě. Problémy při přebírání dodávky Dodávka je od bláta Při nakládání mohlo dojít k naložení nějaké podkladní vrstvy na které měl prodávající zboží uloženo. Zkontrolujte, zda je kostka pouze od bláta, umyjte ji a porovnejte se vzorkem. Pokud objevíte větší množství štěrku nebo bláta, bude třeba řešit situaci s prodávajícím. Barva kostky na první pohled neodpovídá vzorku Umyjte vybrané kusy z dodávky a namočte vzorek. Pokud budou stejné, došlo pouze k zaprášení nebo znečištění. Pokud stejné nebudou, kontaktujte prodávajícího. Mohlo dojít k omylu, za který ale odpovídá prodávající. Setkali jsme se také s případem, kdy dopravce materiál naložil, cestou k zákazníkovi někde vyložil a naložil materiál jiný a horší nebo za nižší cenu a vysypal ho kupujícímu s doklady původního prodávajícího. Právě proto je třeba mít svého dopravce nebo dopravce od prodávajícího. Shrnuli jsme důvody, proč je třeba vidět dodávku, než se vyloží, a neplatit, dokud nejste přesvědčeni, že odpovídá vaší představě. Než se pustíte do reklamace, berte na vědomí, že je to přírodní materiál, že každý lom (ložisko) není celé stejné. Budete-li pozorní, uvidíte rozdíl v struktuře materiálu, přestože se jedná o jedno ložisko. Na druhou stranu ložiska od sebe vzdálená několik kilometrů, si mohou být tak podobná, že i s výše popsanou diferencí samostatných ložisek jsou od sebe k nerozeznání. Nestálost a rozmanitost je ale na přírodních materiálech to krásné. Váha neodpovídá To při vykládce nezjistíte, pokud nemáte v blízkosti místa vykládky váhu na auta. Kolik vám dodavatel přivezl, zjistíte, když se nebudou dostávat m2. Při osobní návštěvě nebo telefonické objednávce konzultujte přepočet s prodávajícím a do objednávky uvádějte obě hodnoty (m2 a tuny). Žádejte prokázání váhy nebo domluvte jiné řešení (např. v případě, že chybí 0,5 tuny, zdarma si pro ni přijedete). Více než 0,5 tuny podváha je ze strany prodávajícího úmysl nebo nedbalost. Dodávku materiálu směřujte na stejné období, kdy jsou připraveni dlaždiči, kteří by v té době již měli dokončovat podkladní vrstvy. Dlaždič je schopen posoudit, zda je dodávka kompletní a kvalitní. Může to však odmítnout s tím, že odpovědná osoba jste vy. Reklamace Kvalita (myšleno trvanlivost) se nemění, protože se vyrábí vždy ze stejné suroviny – ložiska – a ta je neměnná. Kvalitou k reklamaci pouze být pouze rozměrová kvalita. Jak jsme již zmiňovali, požadavek na kvalitu dlažby sice určuje norma, ale v rámci nových evropských norem přechází jako povinnost na investora, zadavatele, tedy na vás jako kupujícího, nebo dlaždičskou firmu. Zde leží odpovědnost za výběr a nejpodrobnější specifikaci požadavku právě na kupujícím. Doplňkové kostky (kostky nižší kvality) jsou nezbytné pro pokládku dlažby diagonální a kroužkové. Nejsou tedy vadou a důvodem k reklamaci, Dlaždič je bude potřebovat. Ale poměr by neměl překročit 5 %. Dodávky takových kostek jsou věcí dohody mezi odběratelem a dodavatelem, ve které je přesně specifikován tvar, rozměr, počet a případně další podmínky. Je tedy nutné vše maximálně domluvit dopředu. Nikdo úmyslně nevyrábí horší kvalitu. Při výrobě kostek štípáním dochází k rozlamování suroviny podle kvality z hlediska třídy I a třídy II v poměru 1:2. Výrobce, který nerozlišuje třídy, je přibližně ve stejném poměru míchá. Dobrý dlaždič je schopen zadláždit cokoli a vypadá to dobře. Pro dodavatele to není omluvou, na kterou může spoléhat, ale spíše pro vás východiskem z případné nouze s reklamací. Z těchto důvodů raději lomy jednají s dlaždičem, který dokáže bez vědomí zákazníka zadláždit horší kvalitu. Diskuze o slevě za kvalitu ale probíhají mezi dlaždičem a prodejcem. Zákazník v takovém případě o slevě neví. Druhým důležitým faktem je, že každá žula je přírodní materiál a každá se zpracovává jinak – lépe nebo hůře. Velkozrnné suroviny bývají mnohem více hrbolaté a mají tzv. „chlupaté“ hrany, na rozdíl od jemnozrnných materiálů. Dokonce i v jednom lomu může být surovina z jednoho rohu lomu kvalitní a z druhého rohu více hrbolatá. Je to přírodní produkt. Nic s tím neuděláte a je třeba se s tím smířit. Diskuze o kvalitě mají mezi oprávněnou a už zbytečnou velmi tenkou a ne zcela přímočarou hranici. |
|