Nacházíte se v sekci - PLÁNOVÁNÍ ŽULOVÁ KOSTKA - která obsahuje tyto články
Jakou žulovou dlažbu zvolit... | Způsoby pokládky žulové dlažby... | Doprava žulových kostek... | Dláždíme žulovými...| Přepočty a spáry | Žulové kostky – technické specifikace | Barvy žulových kostek | Vzory žulových kostek | Zbývající sekce Plánování dlažby | Plánování spodní stavby | Plánování zámková dlažba | Plánování cen | Dobré vědět | Realizace admin | Realizace spodní stavba | Realizace žulové kostky | Realizace zámková dlažba | ![]() Doprava žulových kostek: Jak na to a kolik to stojí.
Existují dva základní způsoby naložení. Jednak tzv. volně ložené, což znamená nasypáno na korbu auta, na tzv. sklápěčku, kdy se materiál vysype na určené místo na hromadu. Druhá možnost je nakládka na běžné nákladní auto s ložnou plochou (plachta), používající se při přepravě paletovaných výrobků nebo výrobků ve vacích, tzv. BIG BAG. Cena BIG BAGS (BB) se pohybuje kolem 150–200 Kč/kus. Platí, že jeden BB = jedna tuna. Při nakládce, cestě nebo vykládce se většinou BB o hrany kostek poškodí a již je nelze nijak prodat. Sehnat můžeme i použité, ale ne roztrhané, cca za 50 Kč. Použité BB lze užít na skladování různého materiálu (např. klacíků, trávy apod.). BB zaberou po složení na určené místo přibližně stejný prostor jako vysypaný materiál. Dlaždič si kostky bude k místu pokládky vždy dopravovat UNC nebo kolečkem, a to podle velikosti stavby, pytle rozřeže z důvodu lepší manipulace s obsahem. Pokud byste pytle chtěli zachovat, bude mu vykládka trvat déle. K vyložení BB je pak zapotřebí klasické auto s rukou nebo vysokozdvižný vozík v místě složení (lze nahradit traktorbagrem), pokud má na čelní lžíci nástavec na vidle (u novějších typů běžné). V každém případě BB prodraží nákup o výše uvedenou cenu na tuně. V případě transportu žulových kostek určuje druh dopravy právě množství materiálu. Pro cca jednu tunu materiálu je také možno přijet vlastním osobním vozem, dodávkou nebo s vlekem za auto. (Na krátkou vzdálenost a s vědomím přetížení a znečištění vozu.) Běžné vleky za auto mají nosnost do 0,75 tuny, v autě (dodávce) lze mít naskládáno zbylé 0,25 tuny. Některé dodávky uvezou tunu uvnitř nebo na korbě, uzavřené dodávky předpokládají ruční naložení a vyložení. V lomech se materiál většinou nakládá nakladačem, tedy z vrchu. Takto odvezete si cca 2,5 m2 velké kostky, 5 m2 drobné kostky, nebo 8,5 m2 mozaiky. Nosnost vozidel Auta s nosností kolem 4 tun: Při výběru dopravce dbáme na to, aby měl kovovou korbu a tzv. „sklopku“, aby se nemusely žulové kostky vykládat ručně. Kovová korba pro volně ložené výrobky je důležitá, protože ostré hrany kostek dokážou při nakládce a cestě dřevěnou korbu dost poškodit. Při kalkulaci ceny dopravy počítejte s cca 25 Kč/km (tam i zpátky). Přivezete si cca 10 m2 velké kostky, 20 m2 drobné kostky nebo 34 m2 mozaiky. Auta s nosností 10–12 tun: I zde jsou kovová korba a možností vyklopit nutností. Při kalkulaci ceny počítejte s cca 30–32 Kč/km (tam i zpátky). Přivezete si cca 25–27 m2 velké kostky, 50–60 m2 drobné kostky nebo 85–100 m2 mozaiky. Tzv. auto návěs – vana a auto s vlekem mají celkovou kapacitu 22–28 tun. Při objednávání je třeba brát v úvahu možnost dostat se s tak velkým autem na místo určení. Někteří dopravci také nechtějí do hliníkových van nakládat ostré kostky, protože se nakládá nakladačem z výšky cca 3 m nad korbou, a korby se tak poškozují. Toto neplatí pro auta s vlekem, mají většinou korby železné a také se lépe vytáčí na malých prostranstvích, vykládají se do boků, mohou odpřáhnout vlek, mají nižší bočnice (praktické při přebírání zboží). Uvezou někdy až 28 tun. Při kalkulaci ceny počítejte s cca 36–38 Kč/km (tam i zpátky). Přivezete si cca 55–70 m2 velké kostky, 110–140 m2 drobné kostky nebo 185–235 m2 mozaiky. Nevejde-li se zakázka o pár tun na auto, nezoufejte a vraťte se zpět k plánování plochy. Přehodnotit je možno jak plánované m2 plochy či množství určitého druhu výrobku (počtu m2 zadlážděné z jedné tuny) tak aby se množství vešlo. Kde ušetřit Sklápěčky – Při jednorázové cestě nepočítejte s oboustranným vytížením. V takovém případě by dopravce mohl počítat pouze jednu cestu. Ovlivnit cenu lze tedy výběrem dopravce z místa nakládky nebo vykládky, aby dopravce nekalkuloval příjezd od a návrat do svého sídla. Plachty – auta s plachtou lze použít jako úsporu na velké vzdálenosti. Podmínkou je technika při vyložení a zajištění prostoru pro tak velké auto v místě vykládky. U návěsů a aut s pevnou plochou je výhodou nižší cena za km (větší konkurence) a platba pouze za jednu cestu. Ale předpokládá to použití BB. |
|