Nacházíte se v sekci - PLÁNOVÁNÍ DLAŽBY - která obsahuje tyto články
Plánování dlažby – začínáme | Plánování dlažby – plocha | Plánování dlažby – barvy | Vliv českého podnebí.. | Plánování dlažby – inženýrské sítě | Plánování dlažby – podle druhů staveb | Zbývající sekce Plánování spodní stavby | Plánování žulové kostky | Plánování zámková dlažba | Plánování cen | Dobré vědět | Realizace admin | Realizace spodní stavba | Realizace žulové kostky | Realizace zámková dlažba | ![]() Plánování dlažby – plocha
Dalším bodem plánování je množství metrů čtverečních, které budete chtít zadláždit. Žádný spěch i tuto položku lze v závislosti na rozpočtu zvětšovat i zmenšovat. Chcete-li mít pouze předběžnou představu m2, bez běhání s pásmem po pozemku, nebo pokud máte momentální chuť plánovat plochu u objektu, ve kterém nejste, navštivte webové stránky Nahlížení do Katastru nemovitostí Katastrálního úřadu a pomocí satelitních ortofotografií změřte požadovaný prostor. (Zadejte přehledovou mapu, najděte a přibližte místo, které chcete změřit a klikněte na „123“ tlačítko v dolní části. Volba měření plochy je to co hledáte.) Malý trik pro vyměření plochy k zadláždění Plánujete-li plochu, existuje jednoduchý trik jak si změřit a vyzkoušet velikost a praktičnost plochy. Pokud se chystáte vyměnit trávník za kostky, posekejte pozemek na střední výšku a potom posekejte přesné místo vaší plánované plochy ještě jednou na nejnižší výšku. Pak si pár dní zvykejte a zkoušejte, zda „plocha pro auto“ není příliš malá, nebo velká, zda se vyhnete na „chodníku“ vedoucí zahradou nebo ne, zda se vám na vaši „verandu“ vše vejde nebo zda to není zbytečně veliké. Tento postup je vhodný pokud plánujete zvětšování. O pár dnů můžete vyzkoušet obrácený postup. Vysekejte vše kolem a plánované prostory posekejte na vyšší výšku. Pokud se vám to zdá příliš veliké, sekačkou zmenšete plánovanou plochu. Pokud není tráva a je hlína, zkuste najít způsob jak opticky oddělit jednotlivé plochy od sebe tak, abyste se na to mohli jít podívat ze všech úhlů, z obýváku nebo z prvního patra domu. Hlínu lze buď něčím posypat, nebo shrabat hráběmi tak, aby vytvořila pruhy. Okolí nechte jak je. Měnit a přizpůsobovat velikost samozřejmě děláte rušením nebo přidáváním urovnané plochy. Nejjednodušší je ohraničit prostor kameny, ale upozorňujeme, že optický dojem z takové imaginace nové plochy je ze všech nejmenší a nejméně přesný. Lidské oko a potažmo mozek registruje linii a ne plochu. Vyžaduje to mnoho představivosti a i tak budete mít pocit, že je plocha menší, než je. Je to klam. Z takto vytvořených ploch vezmete jednoduše záměrné body k vyměření plochy nebo necháte takto upravený prostor pro návštěvu dodavatele, který bude dělat nabídku a hned bude vědět, co a jak má měřit. Bude-li rozhodnuto, můžete do vnějších rohu plánované plochy zatlouct dřevěné kolíky, které tam necháte pro vyměřování. Zvolíte-li dodávku na klíč, přijede vám na místo plánované stavby zástupce dodavatele. Provede zaměření a výpočet metrů čtverečních. Je nutné mít už jasnou představu o tom, kde dlážděnou plochu požadujete a proč. Pokud nebudete mít představu, dodavatel se vám bude snažit nabídnout pro něj nejvýhodnější řešení. Vědomí o počtu m2, ještě před návštěvou kohokoliv, je důležitá. Vysvětlovat, jak si pomocí pásma, nebo svinovacího metru změříte strany ploch a postupným dopočítáváním nebo odpočítávaním dalších ploch zjistíte m2, považujeme za zbytečné. Při nákupu zámkové dlažby i žulové dlažby se běžně počítá s cca 5-10% navíc. Uděláte-li tedy při měření drobnou chybu nebo zapomenete na nějaký kout, nic se neděje. Dalším souvisejícím krokem v kolečku plánování, je volba zatížení. Plochy určené k parkování nebo otáčení aut musí odolávat svou konstrukcí – množstvím a druhem použitých surovin – vyššímu zatížení. Tyto plochy jsou výrazně dražší v přepočtu na m2. Jste-li omezeni v množství investovatelných financí, nebo chcete stavbu prostě zlevnit, zde je jedna z příležitostí. Plánujte plochu pro auta a pojezd aut co nejmenší. Tím nemyslíme, že si garáž z druhého konce zahrady přesunete k bráně ale i cesta může být pouze z dvou pruhů pro kola auta a ne 3 m široká "magistrála". |
|
U žulových kostek platí: Velká dlažba odolává velkému zatížení, používá se ve městech, kruhové objezdy, tramvajové kolejiště. Pro domácí použití je nosnost nadbytečná, ale esteticky velmi výrazná.
Drobná dlažba je vhodná na všechny povrchy. Používá se na plochy pro běžná auta i nad 3,5 tuny. Drobné žulové dlažební kostky se používaly i v tankodromech.
Mozaik je vhodný pro pochozí plochy, tedy všechny plochy, kde se bude pouze chodit. Není vyloučena pokládka i na pojezdové plochy, pokud je dobře položena do odpovídajícího podkladu. Mozaiková kostka, svou velikostí vybízí k tvorbě vzorů v podobě čtverců, kruhů, vlnek, šachovnic nebo ornamentů. Vzhledem k nižší ceně na metr čtvereční a nižším nárokům na podklady je v přepočtu na m2 lacinější než pojezdové.
U zámkové dlažby se informace, u samotných výrobců, rozcházejí. Odolnost konstrukce je z velké míry záležitostí podkladu a odvodnění. Kapacita užívání u vás před domem je navíc jiná než na parkovišti před obchodním centrem nebo chodník před kinem.
4 a 6 cm vysoké dlažby jsou vhodné pro pochozí chodníky. I s kvalitním podkladem se nedoporučuje dlouhodobě zatěžovat autem. 8 cm vysoké dlažby odpovídají běžnému zatížení pro auta. S dobrým podkladem udrží i obytná auta, stěhováky a příležitostně těžší auta. Je to ale již na hranici, kdy může dojít k vytvoření nepatrných kolejí, které nemusejí být hned vidět. Voda si je ale najde velmi rychle. 10cm zámkové dlažby jsou deklarovány jako do extrémního použití, parkoviště a frekventovaná místa jako jsou třeba zastávky autobusů. Realita je odlišná a například v Praze se zastávky předělávají každých 7-8 let a to bývají celé z armovaného betonu. Na frekventovaných zastávkách nevydrží skoro nic. Pro domácí použití je ale 10cm dlažba určena k velkému zatížení. Výhodou žulových dlažeb je kombinovatelnost rozměrů. Žulové kostky nikdy nejsou všechny stejné a s jejich rozměrovou diferencí se v loži pro kostky počítá. U zámkové dlažby to nelze nebo je toho obtížné docílit aby to nebylo vidět a netvořilo trhliny.
Plánováním ploch podle požadovaného zatížení tedy můžete docílit velkých úspor. Snižováním počtu m2 plochy s pojezdovou nosností snižujete cenu. V opačném případě zvyšujete cenu výsledné stavby. Máte-li m2 a rozdělení na pochozí a pojezdovou, v případě zámkové dlažby vám tato informace stačí. Všichni výrobci a všechny tvary mají jasně stanovený počet kusů do m2. U žulových dlažeb je nutné zjistit počet tun, které budete požadovat. Při pokládce žulových kostek dochází dvakrát k přepočtu. Vy znáte m2, výrobce prodává tuny a dlaždič udělá m2. Přepočet m2 na tuny je následující a odpovídá normě. Velká dlažba 15-17 - 2,5 m2 z tuny Drobná dlažba I 8-10 – 5 m2 z tuny Drobná dlažba II 8-12 – 4,7 m2 z tuny Mozaik I a II- 8,5 m2 z tuny Mozaik 6/8 – 6,2 m2 z tuny Odseky - cca 6 m2 z tuny (nelze přesně určit) Rigol -2,5 m2 z tuny O problematice přepočtů a jaká jsou úskalí při pokládkách, píšeme v článku spáry a přepočty. Informace se ale vztahují spíše na problematiku samotného dodržování těchto přepočtů při pokládce. Tyto přepočty se používají už od starých časů. Poskytnou vám informace, kolik tun bude třeba přepravit. Se všemi těmito informacemi začnete pracovat a poskytnou vám potřebné indicie pro kalkulování dopravy, množství surovin pro podkladní vrstvy a náklady na zemní práce. Z těchto výpočtů zjistíte jaký je váš celkový rozpočet. Náklady na plochu můžete začít upravovat zmenšováním plochy celkové nebo zvětšováním nebo zmenšování ploch s vyšším zatížením a nebo kombinacemi barev a tvarů vybraných dlažeb. |